1. Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när Dialog Details bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Dialog Details har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erlagts från kund.
2. Pris
Samtliga priser är i SEK och exkl moms där moms tillkommer. Momsen i Sverige är 25 % och även för Danmark.
På vår hemsida uppe till höger där kan man välja om man vill se priser i SEK inkl moms.
För utländska kunder fakturerar vi exkl moms mot giltligt VATnummer och i SEK. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Dialog Details inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms.
3. Frakt
Fraktfritt för ordrar över 1.200 kr exkl moms/1.500 kr inkl moms till en adress inom Sverige. Under 1.200 kr exkl moms/1.500 kr inkl moms debiteras fraktkostnaden som är 76 kr exkl moms/95 kr inkl moms.
Frakt till Danmark är alltid 100 SEK exkl moms/125 SEK inkl moms.
Frakt till Finland är alltid 100 SEK exkl moms/125 SEK inkl moms.
Frakter till andra länder än Danmark, Finland och Sverige debiteras den faktiska kostnaden och kontakta oss för fraktberäkning.
Avhämtning kan ske vid vårt kontor på Tjörn under kontorstid och enligt överenskommelse med oss samt efter att produkterna har ankommit till oss.
När produkterna i din order beräknas vara hos oss då meddelas det så du kan planera att hämta ordern snarast.
4. Betalningsvillkor
Nedan är de betalningsalternativ som vi har och där kan det skilja vad som är valbart eller kan användas för ett visst land.
4.1 Faktura/Kort/Direktbetalning
Via hemsidan sker betalning med Svea Bank AB (publ) och där betalning med faktura, kort eller direktbetalning är tillgängligt.
Om man väljer faktura då är betalningsvillkor 30 dagar för företag och 14 dagar för privatpersoner.
Läs mer om Svea Bank AB (publ) här www.svea.com.
4.2 Leasing
Med Wasa Kredit AB kan vi erbjuda leasing till våra kunder.
Detta alternativ kan endast användas genom kontakt med Dialog Details.
4.3 Förskottsbetalning
Vid förskottsbetalning då erläggs till vårt konto och sedan sker leverans till dig när vi har registrerat insättningen. Detta kan medföra lite längre leveranstid då beställning läggs till vår leverantör efter att insättning har registrerats. Ett alternativ som kan användas genom kontakt med Dialog Details.
4.4 Paypal
Med Paypal så kan man betala med olika kort och som vi kan använda om leverans ska ske till ett annat land som inte är valbart på hemsidan.
Läs mer om Paypal här: www.paypal.com
Ett alternativ som kan användas genom kontakt med Dialog Details.
5. Leveranser
Våra produkter finns generellt på lager hos oss eller hos våra leverantörer där leveranstiden varierar beroende på vilken produkt det gäller.
Finns produkten/produkterna i lager så skickar vi omgående. Finns din produkt inte på lager så lämnar vi gärna en uppskattad leveranstid per mail/telefon, mer bestämd leveranstid lämnas på orderbekräftelse. Dialog Details har rätt att leverera delar av en leverans om vissa produkter är restnoterade. Vid restorder blir det inga extra fraktkostnader. Samtliga leveranstider är generella och kan ändras beroende på volym och yttre omständigheter. Varor skickas huvudsakligen med Bring, Schenker, DHL eller Postnord.
Till adresser där ingen är på plats dagligen eller privatadress skickar vi normalt till närmast ombud som vår fraktpartner har. De adresser som är aktuella för detta kan vara privatadresser/enskilda företagare där det är enklare att själv hämta ut sitt paket.
Hämtas inte paket av mottagaren eller ej kan tas emot vid leveranstillfället och ytterligare kostnader från speditör för liggande paket tillkommer för oss har vi rätt att debitera dessa extra kostnader till dig som kund.
6. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan t.ex. ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Vi frånsäger oss all tänkbar ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit eller kan uppstå. Vi meddelar dig om leveranser drar ut på tiden i möjligaste mån.
Har du en deadline som varor måste vara på plats underlättar det om du meddelar detta innan en beställning läggs. Då kan vi ta ställning till om vi klarar deadline med vanlig transport eller behöver använda oss av andra transportalternativ.
7. Transportrisken
Tillsammans med våra fraktpartners står vi för transportrisken dvs. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig eller från våra leverantörers lager/fabrik till dig. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.
8. Skadat gods
När du tar emot din produkt/produkter är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet, mottagaren har ansvar att kontrollera yttre förpackningar. Skulle emballaget ha synliga skador på yttre emballage skall detta meddelas på speditörsfraktsedel och därefter skall kontakt göras till Dialog Details.
Inre skador "dolda" skall meddelas omgående eller senast 7 dagar efter mottagandet och meddelas då direkt till Dialog Details. All emballage skall sparas då speditör i efterhand kanske vill besikta emballaget.
Kan transportskada härledas från skadad emballage som var skadat vid mottagandet så gäller ej transportförsäkring om ingen notering finns på fraktsedeln.
9. Reklamationer & Returer
Om du vill reklamera en skadad produkt som inte är en förslitningsskada eller transportskada då skall detta anmälas omgående via telefon eller e-post till oss. Inga skadade produkter får skickas tillbaka till vårt lager innan vi har godkänt det och då skall ett ärrende nummer anges som godsmärkning. Om du behöver skicka tillbaka något görs detta med originalförpackning om det finns eller väl emballerat med egen förpackningsmaterial. Obs kläder måste alltid skickas i orginalförpackning och bytes aldrig vid öppen förpackning. Vanligt slitage ersätts ej.
9.1 Företag har ingen ångerrätt.
Varor som är beställda tas inte tillbaka av Dialog Details.
9.2 Privatperson har 14 dagars ångerrätt.
Vid retur då finns returfrakt på 95 kr inkl moms som dras av från produktvärdet när retur har kommit. Om det finns eventuell ursprungsfrakt i ordern då är den kvar.
För att använda ångerrätten då behöver kontakt ske till oss innan 14 dagar från det att man har mottagit paketet.
Sen behöver returleveransen vara hos oss inom 14 dagar.
Produkter behöver vara i originalförpackning och vara i ett skick så vi kan sälja det vidare, med andra ord oanvänt.
Sen behöver man då kontakta oss för att få en retursedel.
Vi rekommenderar vid inköp av flera produkter av samma artikel att man beställer hem ett prov eller besöker vår utställning.
10. Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Produkter från våra leverantörer kan förändras över tid i utseende och specifikation där vi försöker att hålla senaste information på vår hemsida dock kan ändringar ske som vi inte har hunnit uppdatera. Vi reserverar oss även för oförutsedda händelser under Force Majeur se nedan.
Force Majeur
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
11. Sekretess och säkerhet av dina uppgifter
När du lägger din beställning eller förfrågan hos Dialog Details godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter för att kunna fullfölja din beställning och våra åtaganden mot dig. Vi dokumenterar all kommunikation som vi har med dig via telefon och e-post, detta för att tillhandahålla den service du förväntar dig av oss.
Dialog Details kommer inte att lämna ut dina uppgifter till tredje part. Om du vill ha vårat nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post främst. Detta kan även enkelt avböjas via aktuellt nyhetsbrev eller via kontakt med oss kundservice.
Enligt Personuppgiftslagen och kommande GDPR (General Data Protection Regulation) har du rätt att få ett utrdag på de uppgifter vi har registreat på dig. Sen kan informationen väljas om den ska raderas, ändras eller begränsas.
För att läsa mer om hur vi hanterar din personliga integritet då finns den informationen här.
12. Beställning
12.1 Hemsidan
Det går bra att via vår hemsida lägga beställningar dygnet runt och efter genomförd beställning erhålls en automatisk orderbekräftelse via e-post. Sen kommer en manuell eller ett mail där vi meddelar lagerstatus och när du beräknas få leverans.
12.2 Telefon
Vid beställning via telefon skickas en orderbekräftelse via e-post för att bekräfta beställningen.
12.3 E-post
Beställning via e-post bekräftas först med att vi har mottagit beställningen och sedan med orderbekräftelse.
12.4 Brev
Vid beställningar till vår postadress skickar vi orderbekräftelse efter mottagen beställning via e-post eller brev.
Senast ändrad 2022-03-27
Spara
Spara